Tuesday, October 8, 2013

PERJANJIAN PENYEWAAN





Pada minggu lepas, penyewa telah bersetuju untuk menyewa rumah saya di Paroi dan sekarang sedang menyediakan Dokumen Penyewaan untuk disetemkan. 

Jika berhasrat ingin menjadi seorang tuan rumah yang memiliki rumah sewa yang boleh menjana keuntungan yang maksimum, kita perlulah bekerja lebih sedikit dari kadar biasa. Tapi bukannya kerja hari-hari ye..

Setelah penyewa bersetuju untuk menyewa rumah kita, Perjanjian Penyewaan akan ditandatangani oleh kedua-dua pihak. Perjanjian Penyewaan adalah satu dokumen yang penting sebagai ikatan di antara tuan rumah dan juga penyewa. Jika terdapat masalah atau apa-apa pertikaian boleh merujuk kepada Perjanjian Penyewaan tersebut. Sebab itu ianya penting dibaca dan difahami oleh kedua-dua pihak.

Perjanjian Penyewaan yang telah siap ditandatangai akan disetemkan mengikut kadar yang telah ditetapkan dan dimatikan setemnya. Ia penting jika ada masalah-masalah yang akan datang antara tuan rumah dan penyewa. Juga penting untuk kegunaan lain dan juga untuk membayar cukai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri nanti. Hehe..

Mengikut pengalaman saya, hampir semua penyewa yang saya ada tiada masalah. Semuanya bagus dan baik, cuma sebagai langkah bersiap sedia terhadap apa-apa kemungkinan. Nanti saya berkongsi tip bagaimana mendapatkan penyewa yang sangat bagus dan baik..

No comments:

Post a Comment