Wednesday, October 9, 2013

My Story - Part 2



Berada di Masjid Huaisheng, Guangzhou, China

Selepas beberapa tahun menjalani kehidupan seperti itu, ianya sudah mulai berubah. Berubah bukannya bertambah baik dan senang tetapi bertambah susah disebabkan sudah mempunyai tanggungjawab. Pada ketika itu, kehidupan saya boleh dikatakan hanya sekadar cukup makan. Kadang-kadang susah pun ada. Cuma ada sedikit kesedaran yang wujud dalam diri saya ialah terfikir untuk membeli rumah sendiri daripada menyewa kerana kehidupan di Pulau Pinang kos hidupnya sangat tinggi. Jadi saya membeli sebuah rumah di Seberang Perai disebabkan harganya yang lebih murah.

Saya ke tempat kerja dengan menunggang motosikal kerana tak mampu untuk memandu kereta. Tol lebuhraya dan tol jambatan yang agak tinggi dengan gaji ketika itu yang tidak seberapa. Untuk sebulan sudah tentu perbelanjaan RM250. Jika musim hujan, tiada alternatif lain dan terpaksa menempuh hujan juga.

Disebabkan rumah yang bersempadan dengan bandar Kulim, pada hari ahad setiap pertengahan bulan saya pasti menghadirkan diri ke Tabung Haji untuk membuat pengeluaran wang yang dipotong dari gaji. Ini untuk perbelanjaan sehingga hujung bulan.

Untuk menampung perbelanjaan, saya juga terpaksa membantu rakan dalam kerja-kerja pembuatan model bangunan sebagai kerja sampingan. Setiap hari pada pukul 9 malam saya akan mula bekerja dan pulang pada awal pagi. Kadang-kadang sahaja dibayar dan selebihnya kawan saya memberi banyak alasan tak dapat bayaran dan sebagainya. Kena tipu lagi.. Memang sedih mengenangkan kesusahan ketika itu.
 
Sehinggalah pada tahun 2006, saya berpindah ke Negeri Sembilan. Dengan rezeki dan kehendakNya, saya menjumpai 5 strategi  hebat bagaimana membina kekayaan melalui rumah sewa dan hartanah. Hanya usaha sekali dan ianya akan menjana pendapatan tanpa henti . Syukur alhamdulillah..

Saya akan membantu dan berkongsi ilmu dengan anda nanti. Jumpa lagi!..

No comments:

Post a Comment